De ranglijst van concurrenten volgen

In het gedeelte ‘Toegevoegde concurrenten’ kun je handmatig concurrenten toevoegen en hun ranglijst volgen voor dezelfde zoekopdrachten die je voor jouw site bijhoudt. Het aantal concurrenten dat je kunt toevoegen, is afhankelijk van jouw abonnement:

  • Essentiële abonnement-abonnees – tot 5 concurrenten per project
  • Pro abonnement abonnees – tot 10 concurrenten per project
  • Abonnees op Bedrijfsabonnementen – tot 20 concurrenten per project

Als je jouw belangrijkste concurrenten niet kent, kun je ze vinden onder de secties “SERP-concurrenten” en “Alle concurrenten vinden”.

Een concurrent toevoegen #

Druk op de knop «Concurrent toevoegen». Geef dan gewoon de URL van de concurrent op.

De ranglijsten van concurrenten worden gecontroleerd op dezelfde zoekmachines, regio’s en trefwoorden die voor jouw project zijn ingesteld. Er worden gegevens verstrekt, samen met informatie over de ranglijst van jouw website.

Update jouw projectgegevens om de ranglijst van jouw concurrent te zien. Ga hiervoor naar het gedeelte “Toegevoegde deelnemers” en druk op de knop “Gegevens opnieuw controleren”.

Analyse van toegevoegde concurrenten #

De subsectie “Toegevoegde concurrenten” biedt algemene informatie over de websites die je als concurrenten aan jouw project hebt toegevoegd. De weergavetabbladen “Gedetailleerd” en “Algemeen” geven samenvattingen van ranglijsten weer. Beide tabbladen bevatten grafieken en tabellen voor het rangschikken van zoekwoorden.

Op het tabblad “Gedetailleerd” kun je gedetailleerde informatie krijgen over de rangschikkingsposities van elke afzonderlijke concurrent. Op het tabblad “Algemeen” worden de rangschikkingsgegevens gegroepeerd op zoekmachine en worden de rangschikkingsposities van elk zoekwoord weergegeven in vergelijking met de toegevoegde concurrenten.

Het tabblad “Toegevoegde concurrenten” helpt bij het analyseren en evalueren van jouw concurrenten. Als hun rankingposities gestaag groeien, is het de moeite waard om van hun succes te leren. Bovendien kun je de meest succesvolle concurrentiestrategie in detail analyseren, bijvoorbeeld door de backlinks van hun website te controleren. Het is echter niet nodig om de strategie blindelings te kopiëren. Maak het je eigen, houd rekening met wat je hebt geleerd en houd bij hoe de pieken en dalen van de ranglijst van concurrenten verband houden met de wijzigingen die op hun website zijn aangebracht.

Toegang tot competitief onderzoek vanuit projecten #

U kunt ook vanuit Projecten naar Competitive Research navigeren.

Ga hiervoor naar:

  • Projecten > Mijn concurrenten > Toegevoegde concurrenten > Gedetailleerd of
  • Projecten > Mijn concurrenten > Zichtbaarheidsbeoordeling.

Open vervolgens het menu naast het benodigde domein en klik op “Onderzoek dit domein”.

Door op de waarden in de kolom “Trefwoorden” te klikken, gaat je naar Concurrentieonderzoek > Organisch verkeersonderzoek > Trefwoorden voor een bepaald domein.

Je kunt het doen onder de secties:

  • Projecten > Mijn concurrenten > Toegevoegde concurrenten > Gedetailleerd of
  • Projecten > Mijn concurrenten > Zichtbaarheidsbeoordeling.

Op dezelfde manier heb je toegang tot Competitive Research van SERP-concurrenten. Selecteer hoe je gegevens in de tabel wilt weergeven: per domein of URL. Vouw vervolgens het menu naast een bepaald domein/URL uit en selecteer “Onderzoek dit domein” of “Onderzoek deze URL”.

Toegang tot concurrentieonderzoek bij het toevoegen van concurrenten aan het project #

Om toegang te krijgen tot Competitive Research bij het toevoegen van concurrenten aan het project:

  1. Ga naar de instellingen van een project en open het tabblad Concurrenten.
  2. Om het rapport op jouw website te bekijken en jouw digitale rivalen te vinden, klik je op de link ‘Concurrentieonderzoek’ boven het veld ‘Handmatig toevoegen’.
  3. Om het rapport over een bepaalde concurrent, toegevoegd aan het veld “Handmatig toevoegen”, te bekijken, klik je op “Onderzoek”. Je kunt de tool ook openen door te klikken op het pictogram “Onderzoek dit domein” in de tabel “Toegevoegde concurrenten”.
  4. In het rapport Competitive Research kun je de gedetailleerde informatie op de website bekijken en toevoegen aan het project door op de knop “Toevoegen aan project” naast de adresbalk te klikken.

Concurrentiekaarten #

De weergave-opties “Gedetailleerd” en “Algemeen” geven grafieken weer met informatie over jouw concurrenten. Afhankelijk van wat je kiest, geeft de grafiek de volgende informatie weer:

  • Gemiddelde positie;
  • Verkeersvoorspelling;
  • Zoek zichtbaarheid;
  • % in de top 10;
  • Distributie van concurrenten.

Gedetailleerde gegevens over concurrenten #

Op het tabblad ‘Gedetailleerd’ vind je uitgebreide informatie over jouw concurrenten met betrekking tot de volgende statistieken:

  • Totaal aantal zoekwoorden in de top 5/10/30 zoekresultaten;
  • Totaal aantal trefwoorden (bijgehouden in een project, plus ze worden ook gebruikt bij het controleren van de ranglijst van concurrenten);
  • Gemiddelde rankingposities van alle zoekwoorden;
  • Aantal zoekwoorden waarvan de positie in de ranking is gewijzigd ten opzichte van de vorige dag;
  • Pagina’s geïndexeerd door Google;
  • Datum van de meest recente ranglijstcontrole.

Om de ranglijst van concurrenten in detail te bekijken, klikt u op de knop “Rankings” naast de gewenste website.

Overzicht van de ranglijst van concurrenten #

Je kunt de rangschikkingsposities van een specifieke concurrent analyseren op een van de drie tabbladen: Rankings, Overzicht of Historische gegevens.

Het tabblad “Rankings” toont grafieken en een tabel met trefwoordgegevens die aan het project zijn toegevoegd. De grafieken tonen informatie op basis van de volgende statistieken:

  • Gemiddelde rankingpositie van een concurrent;
  • Potentieel verkeersvolume;
  • Zoek zichtbaarheid;
  • SERP-functies waarvoor de website wordt weergegeven.

Filter gegevens op belangrijke parameters. Je kunt ook de periode selecteren voor het weergeven van informatie op de grafieken (week, maand, 3 maanden, 6 maanden), en deze ook groeperen op dagen / weken / maanden, afhankelijk van wat je nodig hebt voor de analyse.

De onderstaande tabel toont gegevens over Google-zoekrangschikkingen van concurrenten.

Aangezien sites van concurrenten tegelijkertijd met jouw site worden gecontroleerd, worden alle gegevens weergegeven voor de data waarop de laatste controle is uitgevoerd. De frequentie van de controles is afhankelijk van het geselecteerde tariefplan en frequentie-instellingen.

Afhankelijk van de zoekmachines en regio’s die zijn gespecificeerd onder projectinstellingen, kan het aantal tabellen met zoekresultaten variëren.

Naast de numerieke metriek zie je een groene driehoek die aangeeft met hoeveel punten de positie is gestegen, terwijl de rode je laat weten met hoeveel rankingplekken het is gedaald. Het streepje geeft aan dat de website niet binnen het opgegeven zoekbereik is gevonden.

Het tabblad “Overzicht” toont de algemene rangschikkingsresultaten voor de zoekwoorden van de concurrent. De grafiek toont de zichtbaarheid van de site in zoekmachines, de gemiddelde positie in de zoekresultaten en de rangordeverdeling in de top 10 SERP’s. De kolom “Buiten index” laat zien hoeveel pagina’s die op specifieke zoekwoorden zijn gericht, uit de index van de zoekmachine zijn.

De onderstaande tabel toont de dynamiek van de rangschikking van zoekwoorden van concurrenten. Meer gedetailleerde gegevens kunnen worden bekeken door op de pijl naast de parameter te klikken.

De grafieken en tabel op het tabblad “Historische gegevens” tonen de dynamiek voor statistieken vanaf het moment dat een concurrent aan het project werd toegevoegd tot op de dag van vandaag.

De tabel toont gegevens die vergelijkbaar zijn met de gegevens die worden weergegeven in de tabel onder het tabblad “Rankings”. Alleen in plaats van gegevens voor elke dag weer te geven, wordt de gemiddelde positie voor de periode weergegeven (een dag geleden, een week geleden, drie maanden geleden, enz.). De laatste kolom in de tabel toont de positie van uw website voor de laatste controle.

historical-data-table

Algemene gegevens over concurrenten #

De weergave “Overzicht” van het gedeelte “Toegevoegde concurrenten” toont informatie over de rangschikkingsposities van alle toegevoegde concurrenten in elke bijgehouden zoekmachine. De laatste kolom in de tabel toont de rangschikkingsposities van jouw website voor de opgegeven datum.

In eerste instantie geeft de tabel de gemiddelde positie van de website van de concurrent voor alle zoekwoorden weer. Door de regel van een specifieke zoekmachine uit te breiden, kun je een uitsplitsing van rangschikkingsgegevens bekijken op afzonderlijke trefwoorden.

competitors-data

Bovendien kan de zoekmachine worden geselecteerd in het vervolgkeuzemenu boven de tabel. Hier kun je ook de datum opgeven om de exacte rankingposities van de website te bekijken.