Overzicht tabblad Ranglijsten

Om aan de slag te gaan met het gedeelte ‘Rankings’, selecteer je de zoekmachine waarin je geïnteresseerd bent in de vervolgkeuzelijst bovenaan het scherm. Je kunt een van de zoekmachines kiezen die aan het project zijn toegevoegd, of alle zoekmachines. In het laatste geval worden de gegevens van alle zoekmachines op één pagina weergegeven.

Je kunt ook een tijdsperiode kiezen of ranglijsten voor alle datums vergelijken. Om dit te doen, schakel je de optie “Vergelijk op datums” in en selecteer je een datum op de kalender.

Ranglijst: #

In de onderstaande tabel vind je alle belangrijke informatie over het rangschikken van zoekwoorden.

  1. Kolomnaam. Door op elke kolom te klikken, kun je gegevens sorteren van groot naar klein en omgekeerd.
  2. Verhogen en dalen in rankings.
  3. Dit pictogram staat voor een URL. Klik erop om te zien wanneer SE Ranking voor het eerst een URL voor een bepaald zoekwoord heeft gedetecteerd.
  4. Als er meerdere URL’s zijn voor één zoekwoord, stuurt het systeem hier een melding over.
  5. Grafiek met dynamiek voor het rangschikken van zoekwoorden. Om de grafiek te zien, klik je op een trefwoord. Je kunt selecteren om perioden als huidig, week, maand, 3 maanden, 6 maanden te zien.

Door verschillende trefwoorden te selecteren, kun je hun rangschikkingsdynamiek zien en vergelijken onder de grafiek Geselecteerde trefwoorden bovenaan de pagina.

  1. Topzoekwoorden. De betekenis van de kleurmarkeringen wordt uitgelegd in de legenda rechts onder de tabel.

Rang Tabellen #

Boven aan elke sectie onder de Rankings-module vind je verschillende grafieken en tabellen, waaronder gemiddelde positie, verkeersprognose, zoekzichtbaarheid, SERP-functies, % in top 10 en geselecteerde zoekwoorden.

De grafieken en tabellen die te vinden zijn onder de secties “Gedetailleerd” en “Algemeen” kunnen huidige gegevens, gegevens voor de afgelopen week, maand, 3 en 6 maanden tonen, terwijl de grafieken en tabellen onder de sectie “Historische gegevens” laten zien hoe de statistieken zijn gewijzigd vanaf de baselinedatum en helemaal tot aan de huidige resultaten.
Elke grafiek en elk diagram heeft een voorbeeld waarmee je alle belangrijke gegevens op één scherm gemakkelijker kunt bekijken en analyseren. Je kunt zelfs op het pijlpictogram onder elke grafiek en elk diagram klikken om de hele sectie te minimaliseren en alleen voorbeelden te zien.

Gedetailleerde informatie over het rangschikken van zoekwoorden #

Door op de waarde van de positie van een zoekwoord te klikken, krijg je gedetailleerde informatie over het zoekwoord en de SERP.

  1. Datum waarop de URL voor het opgegeven zoekwoord voor het eerst is gevonden.
  2. Pagina die is gevonden voor het opgegeven trefwoord.
  3. Live resultaten voor het trefwoord in de SERP.
  4. Kopie in cache. Kopie van de SERP voor de dagranglijst werd gecontroleerd.
  5. Top 100. Daar vindt u de top 100 sites voor het opgegeven zoekwoord. Meer details zijn hier te vinden.

    Je kunt verschillende weergavemodi voor zoekwoorden kiezen in de ranglijsttabel.

  1. In de lijstmodus worden de trefwoorden achter elkaar gerangschikt. Hier kun je rankingsprongen/drops, trefwoord-URL, tags, zoekvolume, enzovoort zien.
  2. In de groepsmodus zie je trefwoorden gegroepeerd. Het zoekvolume en de rankingveranderingen worden weergegeven voor de hele groep en niet voor een specifiek trefwoord. Door op de groep te klikken, krijg je gedetailleerde statistieken over elk gegroepeerd zoekwoord.
  3. De groeperen op URL-modus stel je in staat om alle toegevoegde zoekwoorden te groeperen op gepromote pagina’s, hun rangschikkingsposities bij te houden en ook te evalueren welke pagina’s beter scoren, hun populariteit en waarde.

Trefwoorden markeren met tags #

Om een tag aan te maken, vink je het selectievakje naast een trefwoord aan en klik je op “Tags”. Voer vervolgens de naam van de tag in en kies de kleur ervan.

Met behulp van de filterknop die zich rechtsboven in het scherm bevindt, kun je trefwoorden filteren op tags. Om trefwoorden te zien die zijn gemarkeerd met meerdere tags, selecteer je de benodigde tags en de voorwaarde “En”. Als je trefwoorden wilt zien die zijn gemarkeerd met ten minste één tag uit de lijst, selecteer je de benodigde tags en de voorwaarde “Of”.

Als je veel verschillende tags aan trefwoorden heeft toegewezen, kun je het zoekvak gebruiken om de benodigde tag te vinden. Deze functie kan worden gebruikt bij het filteren van trefwoorden en bij het maken van een nieuwe tag.

Alle filters die je toepast, zijn zichtbaar boven de tabel. Als je vaak dezelfde set filters gebruikt, kun je bovendien een voorinstelling besparen en geen tijd verspillen aan filteren in de toekomst.

Het gebruik van een opgeslagen voorinstelling kost slechts één klik:

Maatwerk #

Je kunt de ranglijsttabel aanpassen door er extra parameters aan toe te voegen. Om de kolommen te kiezen die in de tabel worden weergegeven, vink je de benodigde selectievakjes aan. Je kunt maximaal 4 parameters tegelijk toevoegen.

Zoekvolume
Het gemiddelde maandelijkse zoekvolume op trefwoord volgens schattingen van zoekmachines.


Concurrentie
Het concurrentieniveau voor het gevolgde zoekwoord uitgedrukt in procentpunten. Hoe groter dit aantal is, hoe hoger het concurrentieniveau. Deze gegevens worden opgehaald uit de Google Keyword Planner.


Voorgesteld bod
De gemiddelde prijs in USD zoals voorspeld door Google Keyword Planner. Dit is het bedrag dat je per klik moet betalen als je ervoor kiest om contextueel te adverteren voor het opgegeven zoekwoord. Dit is een indirecte competitieve index voor commerciële zoekopdrachten.


Resultaten
Deze statistiek toont het aantal zoekresultaten (website-URL’s) dat door Google is gevonden voor een specifiek zoekwoord in de opgegeven regio. Hoe groter het aantal, hoe hoger het concurrentieniveau.


SERP-functies
SERP-functies zijn speciale elementen die elementaire organische fragmenten op de SERP’s van Google verrijken. Het systeem zal controleren of de SERP-functies aanwezig zijn voor het gegeven trefwoord in de geselecteerde regio, plus precies weergeven welke SERP-functies er zijn en deze in blauw markeren als je domein een van deze wint. Een gedetailleerde beschrijving van elke functie vind je hier.


Tags
Deze sectie toont trefwoorden gegroepeerd op tags.


Dynamiek. Deze statistiek laat zien hoe de positie van de zoekwoordrangschikking van je website is gesprongen of gedaald tussen de eerste en de laatste datum die in de kalender is ingesteld.


Meer informatie over de Google Ads en andere gegevens die we gebruiken in SE Ranking vind je hier.


Zichtbaarheid. Met deze statistiek kun je snel cijfers krijgen over het aandeel vertoningen dat je website krijgt in organische zoekresultaten voor een bepaalde zoekopdracht. En als je je zoekwoorden groepeert op pagina’s die op deze zoekwoorden ranken, kun je ook de zichtbaarheid van je webpagina’s volgen.

Opties voor gegevensweergave #

Er zijn gedetailleerde, algemene en historische gegevensweergavemodi beschikbaar.

In de gedetailleerde modus kun je gegevens voor elke zoekmachine afzonderlijk bekijken. Je kunt elke periode kiezen en trefwoordrangschikkingen voor verschillende datums bekijken.
In de algemene modus kun je gegevens voor alle zoekmachines op dezelfde pagina bekijken. De tabel toont slechts één datum voor elke zoekmachine.


Met de informatie op het tabblad “Historische gegevens” kun je de huidige rangschikking van zoekwoorden vergelijken met de basislijn, en hun dynamiek gedurende een bepaalde periode volgen, zoals:
• een dag geleden;
• een week geleden;
• een maand geleden;
• 3 maanden geleden;
• 6 maanden geleden.


Ga naar je accountinstellingen om het standaardtype statistieken op te geven:

Gegevens opnieuw controleren #

  1. U kunt de ranglijst eenmaal handmatig opnieuw controleren op de dag van de geplande controle.
  2. Het zoekvolume voor zoekwoorden wordt bijgewerkt zodra je een website aan het systeem toevoegt. Dan moet je deze maandelijks handmatig bijwerken.

Je kunt je klanten of partners een gastlink geven, zodat zij zonder speciale toestemming van jou websitestatistieken kunnen bekijken. Door de link te volgen, krijgt de persoon toegang tot de Rankings-module.

In het venster dat verschijnt, vind je een link. Kopieer en stuur het door naar een klant, collega of senior management.

Hier kun je ook de volgende instellingen configureren:

  1. Indien nodig kun je de verkeerskolom verbergen.
  2. Als je de link wilt wijzigen (in het geval dat de oude link ongeldig wordt), klik je op de knop “Update the link”. Je hebt bijvoorbeeld een link naar het project gedeeld met een derde partij en vervolgens de link bijgewerkt, waardoor de toegang tot het project in feite is geannuleerd.

Opmerkingen: #

Je kunt een onbeperkt aantal opmerkingen toevoegen over de belangrijkste SEO-gebeurtenissen en -acties van een project. Klik hiervoor op de knop “Een notitie maken”.

Je kunt ook opmerkingen of tags toevoegen aan een trefwoord in de ranglijsttabel. Om dit te doen, plaats je de muisaanwijzer op een trefwoord in de ranglijsttabel, en zodra de knop met aanvullende instellingen verschijnt, kies je de optie “Opmerking” of “Tag toevoegen” uit de lijst.

Ranglijstgeschiedenis exporteren #

Je kunt eenvoudig rangschikkingsgeschiedenisgegevens van het systeem downloaden.

Volg de onderstaande stappen om gegevens te exporteren:

  1. Selecteer de gewenste periode in de kalender.
  2. Selecteer een groep trefwoorden met behulp van het filter. Sla deze stap over als je de ranglijstgeschiedenis wilt exporteren voor alle groepen of voor zoekwoorden die niet zijn gegroepeerd.
  3. Druk op de knop “Exporteren”. Kies in het venster dat verschijnt of je rangschikkingsgegevens wilt downloaden van alle of van een specifieke zoekmachine in de bestandsindelingen .XLS (met of zonder rangschikking) en .CSV.

Als je gegevens voor een langere periode (een jaar of langer) moet exporteren, raden we je aan het .CSV-bestandsformaat te kiezen.