Meer bezoekers op je website genereren

Meer bezoekers op je website genereren

Je hebt een gloednieuwe website laten maken en je bent er helemaal klaar voor: laat die klanten maar komen!

Maar eigenlijk gebeurt er niet zo heel veel. Je zit te wachten op meer en nieuwe bezoekers, maar die komen niet. Wat ging er mis? Is de website niet goed? Of heb je iets fout gedaan?

Het lanceren van een website betekent niet dat je website automatisch meer bezoekers zal aantrekken. Ik spreek uit ervaring dat het wél een heel belangrijke factor is, maar als jouw oude website al geen bezoekers opleverde, dan zal een nieuw design daar weinig verandering in brengen! Je zult mensen moeten helpen om je te vinden. Dit doe je door de zichtbaarheid van je site te vergroten, en dat kan met SEO, Social Media, SEA en PR. We leggen je graag meer uit hierover:

meer bezoekers naar je website krijgen

Inhoudsopgave:

Peilers van online verkeer

Meer bezoekers via SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization – in het Nederlands Zoekmachine Optimalisatie. Concreet betekent SEO dat je gaat optimaliseren om meer bezoekers uit zoekmachines naar jouw website / webshop / app of platform gaat realiseren. Hierbij zorg je dat jouw website(pagina’s) de antwoorden geeft op vragen die mensen in Google stellen.

Meer bezoekers via Social Media?

Social Media kennen wij allemaal: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok, noem het maar op. Door aanwezig te zijn op Social Media en dit op de juiste manier te gebruiken kun je meer bezoekers naar je website krijgen. Let wel op: ieder kanaal heeft weer zijn eigen aanpak, en veel platforms zijn erop gericht om bezoekers op dat platform te houden!
Je kunt er ook voor kiezen om betaald verkeer te generen via Social Media Advertising.

Meer bezoekers via SEA / Google Ads?

SEA staat voor Search Engine Advertising, in het Nederlands Zoekmachine Adverteren. Hiermee zorg je voor meer bezoekers naar je website, door te betalen per klik naar je website. Dit kan via Google Ads, of in kleinere mate via BING Ads. Hiermee realiseer je snel, en vaak de juiste bezoeker naar je website. Om goede resultaten te halen kun je het beste met een freelance SEA specialist werken.

Meer bezoekers via PR?

Als laatste kun je ook werken aan je bekendheid, van jou als persoon of van je bedrijf. Je zorgt ervoor dat mensen je merknaam herkennen en jou dus bijv. gaan Googlen en zo op je website komen. Dit kun je doen door bijv. persberichten te schrijven, partnerships aan te gaan, of artikelen te schrijven op bekende platforms.

Dus, wil je meer bezoekers naar je website trekken? Dan help ik je graag mee met technieken die je kunt gebruiken om websitebezoek naar je website te verhogen:

Eerst de basis om websitebezoek te krijgen

Voordat je de bezoekersaantallen kunt verhogen, zul je een aantal zaken op orde moeten hebben. Veel mensen vergeten deze stap vaak, waardoor het resultaat alsnog tegenvalt.

De basis van alles wat je wilt doen is je website. Dit is de plek waar je content creëert en beheert. En vanuit hier ga je zaken delen, zodat je de bezoekersaantallen kunt verhogen. Je website is als het ware een digitale hub van al je materiaal.

Website bezoekers hub

Je zult dus moeten werken aan 2 heel belangrijke zaken om klaar te zijn om bezoekers te trekken:

  • De basis en structuur van je website is van hoge kwaliteit om bezoekers te faciliteren. Dit geldt met name voor SEO en Social. Om te kunnen scoren voor zoekmachines als Google, zul je een website moeten hebben die snel is, met goede zuivere code en waar de juiste SEO technieken al zijn toegepast. Dit wordt ook wel technische SEO genoemd. Daarnaast zal de website ook goed moeten functioneren. Hiermee zorg je dat je bijv. gemakkelijker content kunt schrijven, plaatsen en vervolgens eenvoudig kunt delen. Zonder deze functies maak je het jezelf heel lastig.
  • Je website moet ook converteren. Je wilt namelijk iets bereiken met je website. Of dat nu een contactaanvraag is, meer lezers van je artikelen of bestellingen via je webshop. Dit is met name belangrijk voor SEA en PR. Voor SEA wil je dat de investering in meer bezoekers namelijk ook rendement oplevert (ROI). Anders ben je namelijk geld aan het weggeven. Voor je PR wil je graag dat je website de juiste boodschap overbrengt. En dat je website jouw identiteit, missie en visie uitademt, zodat dit strookt met de branding die je ergens anders uitdraagt. Wil je dit verbeteren, dan zul je een conversie specialist in de hand moeten nemen.

Nu je weet wat de basis is (en je deze op orde hebt!) help ik je graag verder met technieken om meer bezoekers te krijgen!

Technieken om meer bezoekers te krijgen

Aan de hand van de 4 onderdelen (SEO, Social Media, SEA en PR) geef ik je tips en technieken om zelf aan de slag te gaan. Uiteraard hoef je niet alles te doen, dus kies de punten die het beste bij jou passen. Wil je wel aan iets beginnen, maar mis je de kennis? Schakel dan een (freelance) specialist in die jou verder kan helpen!

Meer bezoekers op je website via SEO

  1. Doe een technische check (of laat dit doen)
  2. Check je Google Search Console voor zoekwoorden
  3. Werk aan je SEO titles
  4. Maak een FAQ
  5. Verbeter je oude Content
  6. Bloggen (met een goede strategie – zoals hero hub hygiene)
  7. Verbeter je landingspagina ervaring
  8. Zet linkbuilding in
  9. Bonus: SEO buiten je website (video en audio)

1. Doe een technische check (of laat dit doen)

Je website is een ontzettend belangrijk vehikel om je SEO goed tot zijn recht te laten komen. Bepaalde technische aspecten zorgen ervoor dat je website goed functioneert om SEO een kans te geven. Denk aan zaken als een SSL verbinding (redelijk oud) en meer recentelijk snelheid of nog beter: core web vitals. Mogelijk weet je zelf niet helemaal hoe je dit dient te doen, dus wil je dit goed doen? Huur eenmalig of voor langere termijn een specialist in!
Tip: met WordPress kun je zelf al redelijk ver komen. Kies je voor een ander CMS, dan zul je een goede webbouwer of developer nodig hebben!

2. Check je Google Search Console voor zoekwoorden

Ken je Google Search Console al? Zo niet, dan raad ik je aan snel te kijken! Je kunt hier namelijk de (huidige) prestaties van je website inzien, zoals de technische werkzaamheden, maar óók op welke zoekwoorden je al rankt! Heel handig, want vaak ben je je helemaal niet bewust hiervan!
Je vindt hier zowel de zoekwoorden, het aantal kliks naar je website, de gemiddelde positie, etc. Ook kun je de landingspagina’s 1 voor 1 uitpluizen en kijken voor welke zoekwoorden ze gerankt worden. Ten slotte kun je ook bepaalde settings aan Google doorgeven, zoals je XML Sitemap.

Meer website bezoekers via Google Search Console
Voorbeeld van je prestaties over de afgelopen 3 maanden

3. Werk aan je SEO titles

Als opvolging van punt 2 is er direct een mooie hack die je kunt toepassen op je SEO landingspagina’s en blogs! Vaak zie je namelijk in search console dat je originele pagina op andere zoekwoorden of zoekwoordcombinaties scoren dan je eigenlijk had bedacht. Of je had hier in het verleden geen rekening mee gehouden. Probeer dus op basis van deze date je SEO title eens te veranderen! Wijk uiteraard niet te veel af van het origineel. Is er nog géén zoekwoord gevonden op je pagina? Probeer de intentie van je SEO title eens te veranderen. Voorbeeld: ik had een pagina met het keyword SEO. Dat is natuurlijk een groot en generiek zoekwoord. Door dit te veranderen naar Freelance SEO Specialist en de tekst licht aan te passen, rankte ik ineens wel!

Daarnaast kun je ook de SEO title verbeteren voor de CTR. Er zijn veel trucjes voor, maar een hulptool zoals yoast of rank math assisteren je eenvoudig hierbij!

4. Maak een FAQ

Als je met SEO aan de slag gaat, dan zal een gedeelte hiervan zich richten op informatie content. Dat betekent: content die een vraagstuk of probleem van de doelgroep beantwoord. Een FAQ sluit hier perfect op aan. Hierin beantwoord je de meest gestelde vragen waarmee de doelgroep worstelt. Hoe je dit precies doet laat ik even in het midden, er zijn meerdere manieren voor. De aanpak is afhankelijk van je website. Een goed voorbeeld heeft een van onze klanten gerealiseerd. Dit is de FAQ van Spaanse Hypotheek.

faq voor SEO bezoekers

5. Verbeter je oude content

Vaak gaan mensen aan de slag met een contentstrategie, maar zetten deze pur sec op vanuit nieuwe content. Vaak is dat helemaal niet nodig! Als je in het verleden al goede inhoudelijke content hebt geschreven, dan heb je (als het goed is) al een gouden bron aan content die je kunt verbeteren. Dit noemen ze ook wel refurbished content. Om dit te doen kun je het beste even Google Analytics kijken. Je gaan dan naar het tabje gedrag >> Site-content of bestemmingspagina’s. Hier vind je alle pagina’s die bezocht worden. Zo vind je snel blogs die nog wel traffic hebben, maar mogelijk al wat verouderd zijn. Bepaal of deze een update nodig hebben, zoals SEO copywriting of inhoudelijk een upgrade. Vaak is dit veel sneller dan compleet opnieuw beginnen!

6. Start met bloggen (+ een contentstrategie)

Heb je nog geen of weinig content? Dan is bloggen een mooie start om meer content te creëren. Dit kun je zelf doen óf een content creator inschakelen. Op basis van je website maak je een ijst met onderwerpen waarom je meer wilt schrijven. Zorg dat deze ook passen bij je doelgroep en dat de artikelen ook inhoudelijk op elkaar aansluiten. Zo kun je in de blogs naar elkaar linken of verwijzen (goed voor je autoriteit).
Werk daarnaast aan een contentstrategie. Dit wil zeggen dat je doelbewust schrijft en een sterke SEO strategie neerzet. Zo ga je onder andere een heldere structuur neerzetten en bepalen wat voor type content je wilt maken. Een geode methode is Hero Hub Hygiene methode van Google. Hiermee wissel je content af, gericht op 3 niveaus:

meer bezoekers content strategie

7. Verbeter je landingspagina ervaring (met o.a. CRO)

Beginnen de bezoekers al langzaam een beetje binnen te stromen? Of stuur je wat traffic via bijv. Google Ads of Social Media naar je pagina voor een traffic piek? Zorg dan dat je gebruikerservaring van je doelgroep goed is! Dit meet (o.a.) Google via Google Analytics, op punten als bouncerate, gem. duur op pagina en doorklikratio. Het is dus heel belangrijk dat je naast het antwoord op de vraag ook voor engagement met je bezoekers creëert.

Dit kun je bijv. doen door meer interactieve content te verwerken in je blog. Denk aan video’s, of calculators in je content. Of biedt een passende download zoals een whitepaper aan. Zo betrek je de doelgroep én werk je aan je eigen online marketing doelen.

8. Zet linkbuilding in

Linkbuilding voor meer traffic

Een onderdeel van je SEO is toch echt meer autoriteit opbouwen. Je kunt dit vergelijken met wetenschappelijke artikelen: hoe meer mensen naar jou refereren als bron en hoe vaker jij goede werken citeert, hoe belangrijker je bent en wordt. Dit principe gebruikt Google namelijk ook om belangrijke bronnen van slechte te onderscheiden. De scheidslijn hierin is echter wel dun, dus pas op: als je alleen maar heel veel links van slechte kwaliteit naar je site hebt (of koopt), dan zal Google dit niet waarderen en zelfs afstraffen. Op de universiteit wordt je namelijk ook als fraudeur aangemerkt als je dit afkoopt!.

Nog even wat tips hoe je dit oppakt: je kunt bijv. anderen dit laten doen door het in te kopen (check ons platform voor tips en connecties), of probeer bijv. wat geavanceerde technieken uit in het onderdeel PR & Branding.

9. Bonus: SEO buiten je website (video en audio)

Je website is ab-so-luut de basis van je SEO. Maar niet alles speelt zich op jouw website af, en ook zeker niet alleen in geschreven tekst. Video en Audio worden steeds belangrijker. Denk aan video seo via YouTube, waarmee je op video-informatie geeft over jouw specialisatie. Of maak een mooie podcast (of zorg dat je geïnterviewd wordt) en plaats dit op kanalen als Spotify, Stitcher of Google/Apple Podcast.

⚠️ Work in Progress: dit is een vrij uitgebreide blog met veel sterke (en inhoudelijke) content die zorgvuldig wordt samengesteld. Helaas is het nog niet helemaal af, maar de rest wordt steady toegevoegd. Bekijk alvast welke onderwerpen nog toegelicht gaan worden:

Meer bezoekers op je website via PR / Branding

  1. Ga partnerships aan met gerelateerde bedrijven
  2. Ga gastbloggen op andere platforms
  3. Laat je interviewen door een autoriteit
  4. Aan de slag met Persberichten (presscloud)
  5. Maak gebruik van Influencers
  6. Ga aan de slag met referral marketing

1. Ga partnerships aan met gerelateerde bedrijven

Heb je een mooi platform, zoals een blog, YouTube kanaal of community? Werk dan samen met andere (zelf uitgekozen) partijen om krachten te bundelen. Met name als jullie beide een doelgroep hebben óf een product / dienst die elkaar sterk aanvult dan kan het heel nuttig zijn. Een aantal concrete voorbeelden zijn:

  • Samen een publicatie of item opzetten. Denk aan een whitepaper of inhoudelijk stuk, waarbij beide partijen een deel van de expertise invult. Let er wel op dat de branding dan werkt voor beide partijen! Zo werken wij samen met freelance content creators die alles weten over media productie. Ik vul die expertise dan weer aan met bijv. SEO en het vermarkten.
  • Link naar elkaar via bepaalde blogs of expertise pagina’s. Wil je hier graag betaald voor krijgen? Pas dan een eenvoudig affiliate model toe. Onderaan vertel ik je daar meer over.
  • Ga een social media partnership aan, verwijs naar elkaars berichten, deel deze en zet strategische posts op waarin je elkaar verder helpt. Ook dit heeft natuurlijk een vertrouwensband nodig.

6. Ga aan de slag met referral marketing

meer bezoekers via Upviral

Referral marketing zeg je? De term zelf is niet zeer bekend, maar de principes wél! Je hebt vast van Dropbox en AirBnB gehoord toch? Zij maken goed gebruik van het referral marketing principe, ook wel (online) mond-op-mond reclame genoemd. Het principe is vrij eenvoudig: je creëert een (geweldig) product of zet een mooie winactie op. Via een systeem – zoals upviral– kunnen mensen je product of winactie delen en zo zélf iets winnen. Hebben bijvoorbeeld 3 anderen zich via jouw link aangemeld voor de winactie, dan ontvang je een bepaalde korting of cadeaubon. Een mooie manier van promotie, gebaseerd op social proof!

Probeer Upviral zelf voor $1

upviral meer bezoekers

Meer bezoekers op je website via Social Media

  1. Kies je kanalen en focus daarop (strategie)
  2. Maak een contentmedia kalender
  3. Gebruik social hacks
  4. Mix video en afbeeldingen
  5. Boost je bereik en traffic met advertising
  6. Vergeet Dark Social Media niet

Meer bezoekers op je website via SEA

  1. Start met een Google Ads account
  2. Verbeter je Google Ads prestaties (en traffic)
  3. Experimenteer met Shopping Ads
  4. Experimenteer met Video Ads

Bonus: meer bezoekers op je website via Growth Hacking

  1. Bekijk of Affiliate marketing voor jou werkt
  2. Bouw een e-maillijst die van jou houdt!
  3. Geef een inhoudelijke webinar (en breng onder de aandacht)
  4. Start een community!

Conclusie

Deze lijst is behoorlijk en ik hoop dat je er goed doorheen hebt kunnen navigeren. Graag hoor ik echter wat er nog mist en of je hiermee aan de slag kunt! Zo niet dan weet ik ook dat er nog werk aan de winkel is om dit nóg beter te maken. Want hé zelfs goede freelance online marketeers kunnen altijd nog wat verbeteren aan hun werk 🙂